Advertlets

Sabtu, Februari 27, 2016

Hari Pertama - Menuntut ilmu di negeri China

Bermula dengan cabaran persiapan yang serba serbi dibuat kurang bersungguh. Mungkin kerana China itu jauh. Mungkin kerana China tu takde Facebook. mungkin juga kat China tu susah nak cari nasi. Mungkin juga kerana kat China tu payah nak paham bahasa yang depa cakap dan phobia terhadap bahasa asing yang tak tahu langsung. Wo bu che tau. 

Kena buat visa. Beli tiket kapal terbang. Tempah bilik hotel. Sebelum buat visa kena dapat surat jemputan dulu. Tunggu surat jemputan lama la jugak. 3 minggu sebelum tarikh berangkat baru dapat. Lepas dapat visa, dah boleh urus tiket kapal terbang. Hotel dah tempah lebih awal sebab tak perlu bayar awal. 

Tiket kapal terbang punya cabaran ialah mencari harga yang tak lebih RM1,500, masa yang sesuai dan perjalanan yang terus sampai tanpa perlu singgah memana. Jadi keputusan dibuat menggunakan skyscanner. Naik Changi tengah malam Ahad. Sampai Isnin awal pagi. Cadangnya boleh la berjalan dulu siang Isnin tu. Balik tengah malam Jumaat, sampai awal pagi Sabtu.

Setel tiket kapal terbang, hotel dan visa.

Lepas tu hal-hal berkaitan persiapan diri, mental dan barang-barang ke China hanyalah disetelkan pada hari Sabtu dan ahad sebelum bertolak. Memang malas nak pikir awal-awal dan tak berkesempatan berfikir awal-awal. Banyak hal lain perlu diselesaikan selain berangkat ke China ni. 

Hari berlepas, mintak kereta sewa bawak ke Airport dari rumah. Itu pon hari Sabtu petang baru tempah. Punya tak bersungguh. Terus tempah untuk pergi dan balik. Kene la SGD80/trip. 

Dalam kereta, Ah Lee memang peramah abis. Cakap Melayunya lancar. Walau masih telor Cina. Tapi banyak pesanan yang dia bagi.

"Wah, lu pergi China nanti training cakap bahasa apa? English? Woo, itu macam UTM memang banyak bagus, lu memang pandai punya orang boleh cakap English"

"Sekarang wang kita banyak kecik, kalau banding sama-sama 3000 duit kita dengan Singapore, makan saja sini itu mee sudah 6.00-7.00. Sana Singapore baru 3.00 Dollar. Sini kita dapat RM350, sana dapat balik SGD1200 (ala BRIM)."

"Nanti bulan 8, sini mau kasik ambik duit masuk Johor, saya rasa banyak susah Malaysia mau buat, semua pandai-pndai punya orang sudah lari kerja luar, nanti itu sistem rosak macamana? Sapa mau tolong bikin, orang mau masuh susah, jem banyak teruk"

"Lagi satu, Malaysia tak boleh amik duit dengan Singapore saja. Sana Brunei dengan Thailand juga mau kena amibik duit, itu International law ma, mana boleh buat dengan Singapore saja. ItuSingapore banyak pandai, dia sudah kira ini semua. Dia tak pa nak buat, Malaysia satu saja kena kontrol"

Ah Lee memang ramah. Semua dia cerita dalam bahasa Melayu. Rancak dan tak berhenti. Starex besar gedabak tu tak sunyi walau hany kami berdua. Perjalanan tak jem langsung. Sesak hanya untuk cek passport kat imigresen Malaysia sahaja. Dalam 8.30 dah boleh sampai airport kata Ah Lee.

Sesampai di Terminal 3 Changi, benda pertama yang aku cari ialah papan tanda berlepas, ada ke idak nombor penerbangan dan kaunter nombor berapa untuk cek-in. Dah belek seround mujur jumpa. 

MU 566 Shanghai OPEN kaunter 10. 

Terus ke sana. Jenguk-jenguk dulu kaunter tu macamana. Tetiba terlintas. Beg besar ni bukan kena masuk mesin imbasan ke. Tapi sebesar-besar airport ni takde nampak mesin inbasan pon. Aku buat rileks dan masuk beratur. Simpan apa yang patut dalam beg besar dan hanya sandang beg laptop sahaja. 


(Panjang lagi ni, tapi hilang motivasi pulak nak habiskan). 


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...