Advertlets

Jumaat, Februari 26, 2016

Catatan Diego - Lost@Kilang Tanah Liat

"You tanya budak saya buat apa?!, dia mana tau apa"

"You nak tau apa-apa, you tanya saya, jangan tanya anak buah saya"

"Nanti you balik buat report, you letak benda bukan yang saya bagitahu, saya tak mo macam tu"

"Sini biar saya yang jawab, kalau you tak mau tanya saya, mau tanya orang lain, you better get lost!" 

Diego hanya senyum kelat mengangguk dan membontoti jurutera Mekanikal tersebut ke meja di tepi ruang tempat mesin pemampatan habuk tanah liat ditempatkan.  

Bukan pertama kali berhadapan dengan situasi sebegini. Sebagai jurutera yang terdedah dengan hal-hal berkaitan masalah mesin dan memerlukan kaedah 'troubleshooting', hari ini kaedah bertanya soalan untuk mendapatkan maklumat sudah memberi 'trouble' buat Diego. Bukan pertama kali juga Diego berdepan dengan jurutera Mekanikal kilang ini. Kisah membantu beliau mengenalpasti masalah minyak hidraulik mesin beliau yang tiba-tiba cepat menjadi hitam dahulu masih lagi Diego ingat satu persatu 2-3 tahun dahulu. 

Beliau bukanlah seorang yang akan 100% berkongsi hal atau segala data sedia ada sebab ianya membabitkan mesin dibawah tanggungjawab beliau. Apa-apa hal yang boleh menyebabkan beliau kelihatan 'salah' akan menjejaskan kerja beliau. Itu norma. Siapa yang sanggup mengaku kesalahan itu berpunca daripada beliau? 

Jadi, Diego buat rileks. Tunggu dia siap melabel sampel minyak yang diambil dan bertanya satu soalan untuk menghormati pendirian beliau. 

"Jadi, minyak ni bila last tukar?"

Dia menunjuk pada papan putih tempat semua rekod 5 mesin pemampat habuk tanah liat berada. 

"Ok, baru dua bulan lebih, jadi nanti Isnin kami hantar sampel ini dan kami kongsikan laporannya bila dah siap nanti"

Budi bahasa budaya kita kan. 

Diego pon berlalu bersama seorang lagi jurutera muda dan rakan sekerjanya. Di dalam fikiran masing-masing masih terenjat dengan tindakan tidak hormat jurutera Mekanikal tadi. 

"Buat malu bangsa sendiri ja dia tu tadi" rakan sekerja Diego menyampuk dalam kereta sambil menepuk peha Diego bila dia nampak yang Diego agak merenung jauh ke luar tingkap.

"Aku tak kisah sangat la, tapi aku cuma terfikir, kalaulah orang yang dia cakap tu seorang yang mempunyai 'short temper', mau bergaduh punya tadi".

Ya, itu lah sebenarnya pengajaran hari ini. Niat menolong dan membantu kita mungkin disalah erti orang lain sebagai mencari kesalahan seseorang untuk dikambinghitamkan. 

Bagi dia mungkin, 'customer is always right'. 

Tapi Diego akan buktikan secara teknikal, apa sebenarnya yang terjadi nanti. Hal teknikal kita jangan guna emosi. 


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...