Advertlets

Ahad, Disember 14, 2014

Catatan Diego - Hati@Anak-anak

Separuh jiwaku pergi. 




Yep. Kalau mahu lebih tepat. 75% hati Diego dah dibawa berlari menaiki keretapi Sinaran Timur malam tadi, bilamana Rodriguez, Pablo, Aguero dan Alexis bersama ibu mereka bergerak menuju utara timur untuk pulang bercuti di kampung. Bukan mengada, tapi kali ini lain benar terasanya. Macam tak sanggup nak hadap seminggu tanpa depa. 

Bukan mudah bila dah biasa, balik kerja ada yang datang peluk, yang belum boleh bercakap tahu panggil 'Abah! Abah! Abah!' sahaja dengan nada yang girang dan riang. Yang dah bersunat tahu pula melompat bila kita masuk ke rumah. Berebut mintak henpon. Bila tidur bersesak satu tilam sampai tak ada ruang nak bergerak. Bila makan riuh itu ini dengan pelbagai pendapat dan teori. Bila masa main tak dan seminit ada yang keriau. Semua bunyi, gelak, tangis, ketawa, galak tak renti depa adalah pengisi. Yang memberi dimensi lain kepada satu hidup abah mereka yang sehariannya sudah padat hal pasal kerja dan kerjaya. Tapi itulah yang abah cari tiap hari, sebagai pengubat dan penghilang kerisauan hati.

Sekarang rumah ini sangat sunyi. Bila sekeliling hanya nampak bayang dan situasi. Depa bermain dan berkongsi imaginasi. Mainan ciptaan depa sendiri. Mainan sepah sana sini. Tapi tiada bunyi dan suara depa yang diiringi sekali kini. Ia begitu menyeksa diri. Hanya sendiri mengisi setiap ruang. Bila terpandang terus terkenang. Memang parah woi kali ini. 

Bila depa ada, rasa tak cukup ruang dan masa. Tapi, ye, cukuplah 4 orang anak lelaki untuk dibesarkan bila datang masalah. Tapi biarlah 4 anak lelaki ini bersama kami hingga kami meningkat usia. Agar dapat kami isi semua memori mereka dengan kegembiraan dan kebahagiaan sebuah keluarga. Bila depa dah besar, depa pula membina keluarga dengan tapak kenangan yang sama. 

Moga menjadi anak yang soleh pada Abah dan Ummi. Hanya doa kamu setiap hari yang abah dan ummi pinta bila kamu sudah dewasa nanti. Untuk kami gembira dan tidak sunyi. 

Abah rindu kamu semua. (*teriak sendiri)...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...