Advertlets

Khamis, Januari 05, 2012

Catatan Diego - Cari Pekerja@Kerjalorong

Baru-baru ini disebabkan pernah merasa 7 minggu berturut-turut ke hulu ke hilir tak masuk pejabat, bos tak nampak muka dan banyak bekerja luar, bos sudah memberi arahan untuk mencari seorang lagi jurutera berkebolehan seperti Diego yang masih muda.

Memilih seorang jurutera berpotensi tinggi yang boleh diharap dan boleh dilentur dengan baik serta membuat kerja dengan berkesan memerlukan Diego untuk memilih dari sudut yang berbeza. Semua sepakat untuk mencari secara memasuki jaringan data resume satu laman web terkemuka mencari kerja dan memilih sendiri calon yang difikirkan layak. 

Seharian melihat beratus-ratus resume memberikan rasa bercampur baur buat Diego. Niat ingin menolong bangsa sendiri, tapi cara menulis resume pon kekadang berterabur. Belum masuk lagi mamat yang tulis resume macam tak ikhlas nak mintak kerja. Banyak yang menulis resume macam buat laporan ujikaji. Ada juga yang buat macam biografi. Mujur tak ada yang menulis macam sms.

Yang menjadi perhatian Diego dan pertanyaan adalah sikap defensif calon yang cuba dihubungi. Belum dapat buat temujanji untuk ditemuduga, calon sudah memberi keputusan untuk tidak mahu ditemuduga dan merasakan jawatan ini tidak sesuai buat mereka. Termasuk seorang yang tidak mahu dipanggil dan kemudiannya menyerahkan resume rakannya, dan rakannya itu juga menolak untuk ditemuduga. Peh. Kalau taknak datang awal-awal lagi kenapa bagi resume suruh aku tengok?

Diego merasa sedikit kekesalan dengan sikap bertindak sebelum memeriksa mereka ini. Mereka ini adalah calon yang sangat rugi. Ye, rugi sebab jawatan ini sangat power, berpotensi tinggi, bakal meningkatkan nilai harga diri, bertaraf profesional, dikenali ramai, senang-senang sahaja berjabat tangan dengan ramai jurutera-jurutera mekanikal seluruh negara termasuk pakar pelbagai bidang minyak pelincir dari luar negara. Yang paling merugikan adalah mereka terlepas peluang ditunjuk ajar oleh Diego sendiri yang sudah berpengalaman hampir 10 tahun di dalam bidang minyak pelincir dan analisis minyak pelincir terguna pelbagai jenis mesin industri. Ye, Diego yang rasa dia power gila sebenarnya. Ada ke orang macam Diego di Malaysia? Mungkin tak ada yang sama betul-betul bidang kemahiran dan pengalaman dan paling mustahak, tak ramai yang pandai membuat kelakar. Dengan itu, silalah menuju ke arah kerugian yang amat besar.

Bidang pelinciran di negara ini masih belum cukup meluas dan diberi perhatian ramai. Ini ada sedikit deskripsi dari luar negara tentang potensi di dalam bidang pelinciran mesin masakini, yang ditulis pada tahun 2004 lagi.

http://www.machinerylubrication.com/Read/591/lubrication-profession

Tambahan..


Apa itu Jurutera Pakar Pelinciran?



What is a Lubrication Specialist? A Lubrication Specialist is an individual who might be designated a "Lubrication Engineer" by his/her employer. The job description for a Lubrication Specialist includes but is not limited to the following:
  • Evaluates and selects the proper lubricants to use. Recommends changes in lubricants.
  • Assists in purchasing lubricants by identifying which companies and products can be used interchangeably in a cost-effective manner.
  • Conducts lube surveys; specifies lubricants and procedures to those buying or installing new equipment.
  • Trains lubricators and assembles work lists for them to use. Establishes lube frequencies on all equipment. Designs or modifies all types of lubricant dispensing systems.
  • Develops and implements Quality Assurance and Used Lubricant analysis programs.
  • Oversees oily waste collection, reclamation or disposal. Converts as much usage as is economical to bulk.
  • Consolidates lubricant inventories to the fewest possible products.
  • Maintains records of lubricants by application throughout the plant.
  • Troubleshoots and problem solves supposed lubrication failures to identify root cause. Identifies corrective action to take and follows up.
Sumber dari STLE.org

3 ulasan:

a z m i r berkata...

macam best je. ada kosong lagi?hahaha

Adam Ruslan berkata...

a z m i r

Mencari yang muda remaja mudah dilentur sekarang, sebab gaji/jobscope pon jurutera muda punya level la.

Seriously mau ke?

Sila kirimkan expected salary & resume terkini.

ayen =D berkata...

luahan rasa hati pembaca resume huhuhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...