Advertlets

Isnin, Oktober 06, 2008

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Biasalah.. kami kan keluarga yang suka berjalan-jalan. Maka dibawah adalah jadual perjalanan sempena menyambut Aidilfitiri.. Mujur Malaysia nih kecik aje..

Jumaat 26 Sept 08 - JB-KL (AirAsia), KL-Kulim (Savvy)
Jenuh tunggu adik amik kat LCCT. Tengahari baru adik sampai. Singgah umah mak caq amik car seat. Adik drive. Kami duk belakang tido. Hahah. Waktu sampai Man masa tuh
tengah bakar ikan siakap. Sempat berbuka bersama. Esok, lusa dan tulat, berada di Kulim. Sempat jalan-jalan ke Jusco baru kat Bandar Perda, supper McD di Juru, jalan-jalan di pasar ramadhan Kulim. Tiap-tiap hari pak masak untuk juadah berbuka di Masjid Ayer Merah. Gulai Itik, Rendang Daging, Gulai Ikan, Sup Tulang. Sempat membersihkan kubur tok & tok wan ngan abang hari Ahad petang.

Isnin 29 Sept 08 - Kulim-Tumpat (Savvy)
Bertolak lepas tengahari, paginya aku tolong jaga rendang. Mak bekal lauk berbuka. Ada jalan dari Kulim HiTech ke Grik secara terus kemudiannya ke Jeli. Baru 15 minit bawak keta, Aqil muntah. Mujur atas car seat. Kembung perut kot, dia tak makan proper kalau travel. Sejam perjalanan, hujan, aku ngantuk, tido sejam kat RnR. Beli nasi kosong buat bekal. Bila gerak, terus tak berhenti sampai la lepas Jeli. Berbuka pas berenti kat masjid. Sampai Tumpat lebih kurang jam 9. Dah 12.30 tengah malam Aqil tak nak tido, bila tanya nak apa, dia mintak nasi!.

Hari seterusnya, Aqil sangat hepi main dengan sepupu-sepupu yang agak sebaya. Ayam, kambing, kucing adalah haiwan yang sangat menarik perhatian dia. Tengah malam pon mintak nak keluar nak tengok ayam!. Sempat la dorang ramai-ramai main bunga api atas ihsan Mak Ngah.

From Raya Aidilfitri 2008


Rabu 29 Sept 08 - Tumpat (Savvy)
Kami beraya dengan meriahnya sebab semua ahli keluarga Ezi berkumpul sesama lepas smayang raya. Penuh ruang tamu. Takde la plak acara mengambil gambar, lepas makan ramai-ramai, sesi beraya dan bersalaman. Yang lebih menarik, Aqil lena sepanjang kejadian berlangsung kat ruang tamu tersebut. Hahah. Ammar jela wakil amik duit raya. Lepas di Tumpat, aku ke KB, gi umah Helmi (kawan MRSM) & Ja'a (kawan UTM).

From Raya Aidilfitri 2008
From Raya Aidilfitri 2008


Khamis 30 Sept 08 - Tumpat (Savvy)
Kami tiada pagi. Tengaharinya, makan di umah Angah, ke KB rumah Syila (kawan aku dan Ezi di UTM) dan mertua Abong (kawan UTM). Balik dah lewat petang, singgah lagi umah Angah sebentar. Malamnya makan nasi di umah Along.

Jumaat 1 Oct 08 - Tumpat - KL (Savvy)
Gerak pagi lepas beli barang sket kat pasar Tumpat. Sampai di KL jam 9 malam. Perjalanan agak banyak kereta, tersangkut-sangkut di Ketereh dan simpang Kuala Krai sahaja sebab ada eksiden selain masa nak masuk pekan Raub dan Bentong. Terus ke rumah Pak Su di Selayang. Balik terus tido, dah lewat malam pon.

Sabtu 2 Oct 08 - KL (Savvy)
Jadual sangat penuh. Awal pagi ke kubur datuk dan nenek. Kemudian rumah Makcik Lona di Sg Way. Pastu Pak Ngah di Ampang. Seterusnya Makcik Anis di Klang. Makcik Saadiah sesudah itu. Gerak pula ke umah Nad (kawan Ezi) di Puchong. Akhirnya ke KLIA menghantar Man. Awal pagi jam 1 baru selesai. Tak jadi balik USJ tidur umah Makcik, tido kat Concorde Inn bersama pak, mak dan Qis.

Ahad 3 Oct 08 - KL-JB (AirAsia)
Awal pagi sesudah subuh kami cek-out sebab flight kol 805AM. Kene daftar masuk sebelum 720AM. Mujur sempat. LCCT dah pack pon waktu tuh. Sampai di JB lebih kurang jam 10. Rehat-rehat. Lena dari tengahari ke petang. Malamnya ke Jusco beli barang keperluan.

Demikianlah perjalanan sambutan raya kami buat tahun ini. Puas berjalan. Selamat Hari Raya Aidilfitri. Pohon maaf diatas segala salah silap dari kami sekeluarga.

2 ulasan:

Ilmuwan Alam berkata...

oh..nilah taun pertama aku x raya dlm kereta..hahaha..papeun, raya di perantaun tidaklah spt yg digembar-gemburkan..x banjir pun auckland ni..seme blagak tabah n cool..hahaha..pastu adam, aku msk rendang..ahahahah..

amANI berkata...

Aku meneruskan tradisi kita untuk beraya secara penat berjalan2 dengan kereta.. haha.. ala hang ramai kawan2 bleh la cool.. rendang je? ketupat daun palas takde? haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...