Advertlets

Khamis, Ogos 31, 2017

Final Sukan SEA 2017 Malaysia 0-1 Thailand

Apa khabar penyokong Malaysia, masih lagi belum memaafkan adik Haziq keeper Malaysia semalam? 

Kesilapan dia bukanlah disengajakan. Kesilapan dia juga bukanlah kerana pilihan tiba-tiba dia untuk menumbuk bola itu keluar. Ramai yang mungkin berkata, kenapa tak tangkap sahaja? Tak reti ke tangkap bola? Bukan ada pemain lawan yang menekan saat itu. Ok.

Keadaan padang dan cuaca hujan memaksa keeper membuat pilihan menepis atau menumbuk bola keluar berbanding menangkap dengan kedua-dua tangan atas sebab bola yang laju menjadi lebih licin dan kebarangkalian tangkapan tidak kemas adalah sangat tinggi. Jadi adik Haziq sebagai keeper membuat keputusan yang betul dalam keadaan ini untuk menumbuk keluar bola dari lintangan pemain lawan, cuma mungkin pengalaman beliau masih cukup banyak, agakan beliau sedikit tersasar disebabkan bola yang laju serta sedikit lencong dan beliau menggunakan sebelah tangan sahaja untuk menumbuk bola keluar. Ini ialah kesilapan teknik dan disebabkan kekurangan pengalaman. Bukan kesilapan total. 

Kalau kita boleh merasa kecewa dengan tindakan itu, kenapa kita tidak berterima kasih dan menghargai tepisan beliau sebelum itu yang menutup peluang Thailand menjaringkan gol? Mungkin ramai menjawab, dah itu kerja dia sebagai keeper, memang la kena tepis bola baik-baik. Ok. 

Jadi kita kembali kepada tugas adik Haziq sebagai keeper pasukan Malaysia dan hak kita untuk menuntut persembahan terbaik dari mereka pada setiap perlawanan. 

Sebenarnya, adakah di antara kita menaruh harapan emas untuk bolasepak kali ini? Kalau mengikut kepada perlawanan pertama menentang Brunei, sokongan penyokong tak sampai separuh stadium. Hanya betul-betul menaik bila kita mengalahkan Singapura. Sebelum itu, siapa saja yang kenal Thanabalan? Sokongan kita kepada team Malaysia hanya menaik selepas Malaysia mengalahkan Singapura. Jadi adakah adil kita yang 'konon'nya telah berkorban jiwa raga dengan menyokong pasukan Malaysia dari perlawanan Myanmar / Indonesia / Thailand mengecam sebegitu rupa kesalahan adik Haziq, Safawi Rashid, Azam Azih dan pasukan Malaysia atas persembahan mereka di final Sukan SEA kali ini? Sumbangan dan penglibatan kita dalam menyokong mereka baru 2-3 perlawanan, padahal mereka ini telah 'bermain' bolasepak sejak mereka kecil bertahun lamanya, di mana sumbangan dan penglibatan kita dalam pembentukan beliau ketika itu?

Jika kita menghukum adik Haziq atas satu kesalahan beliau sehingga tidak boleh dimaafkan lagi, kita mungkin terlepas pandang pengorbanan adik Haziq dan semua yang terlibat dengan karier bolasepak adik Haziq sebelum beliau muncul sebagai pilihan nombor satu Datuk Ong Kim Swee. 

Orang-orang yang terlibat dalam karier adik Haziq, seperti ibu bapa beliau dan jurulatih beliau yang telah mengorbankan masa dan tenaga untuk memastikan adik Haziq boleh menyarung jersi kebangsaan adalah orang yang lebih layak memberi kritikan terhadap persembahan beliau. Kita yang jauh dari dia, yang tidak terlibat secara langsung terhadap pembentukan adik Haziq sebagai seorang keeper, dimanakah hak kita mengkritik beliau sebegitu rupa? Sampai membodohkan beliau, memaki hamun, memberi kata kesat dan segala benda yang tak elok untuk didengar? Adakah itu boleh meningkatkan prestasi adik Haziq di masa akan datang? Bolehkah adik Haziq bangkit dengan perbuatan kita yang sebegitu? 

Senang cerita, kalau kita letak diri kita sebagai ibu ayah adik Haziq, yang telah bergolok gadai masa dan tenaga sejak dia kecil untuk bermain bolasepak dari peringkat paling rendah sehingga mewakili Malaysia,  adakah itu tindakan kita terhadap adik Haziq? Hargailah pengorbanan mereka dan adik Haziq yang tetap berdiri teguh sehingga minit terakhir berdepan dengan Thailand dalam final Sukan SEA ini. Adakah kita boleh berbuat demikian setelah membuat kesilapan besar seperti dia dalam perlawanan yang sama? Kita telah membuat kesilapan ini pada tahun 2001 kepada Kamarulzaman Hassan. Beliau juga menghasilkan gol sendiri pada final Sukan SEA kepada pasukan Thailand. Dia terus hanyut dan tenggelam selepas itu akibat kecaman peminat bolasepak ketika itu. 

Ini skuad bawah 22 tahun Malaysia, mereka telah layak ke Piala AFC 2018 bawah 23 tahun. Ia memberi wajah dan nafas baru untuk pasukan Malaysia akan datang. Ada yang masih dengan komen seperti sepak bola ikut arah mana kita menghadap, masih dengan hantaran long ball, masih tiada gerakan berstruktur, tapi kebanyakan dari yang memberi komen seperti itu juga harus bersetuju dengan perubahan yang telah berlaku dalam pasukan ini. 

Malaysia masih berupaya menghasilkan pemain yang berpotensi dalam Sukan SEA kali ini. Thanabalan, Adam Nor Azlin dan Adib serta Safawi Rashid telah membuka mata kita dengan bakat dan potensi mereka. 

Berikan mereka sokongan kita dan beradalah di belakang mereka untuk saingan Piala AFC bawah 23 nanti. Masih panjang perjalanan karier bolasepak mereka. Ayuh adik Haziq, kamu baru berusia 19 tahun, kita Bangkit Bersama!

Notakaki: Penulis adalah abah kepada 4 orang anak yang masih lagi 'ubi' dalam arena bolasepak semasa. 

1 ulasan:

yehudahnaiman berkata...

Titanium Cost, Benefits, Cost, Payout, Mobile Application
This will give you the flexibility used ford edge titanium to keep track of your titanium pot mobile, men\'s titanium wedding bands the time and budget ecosport titanium to download a new app, and make ford titanium ecosport your

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...